Het succesverhaal van een voormalig vsv’er

Jongeren begeleiden op hun unieke pad naar kansrijke deelname aan de samenleving: dát is wat we sinds 2015 doen via SchoolWerkt. Met partners uit verschillende hoeken werken we met succes samen aan vermindering van voortijdig schoolverlaten. Daarbij betrekken we steeds meer partijen vanuit de (jeugd)zorg en de arbeidsmarkt. En hoe gaat dat in de praktijk? Rosa van der Voort (RMC-trajectbegeleider) vertelt over een succesvolle begeleiding van een voortijdig schoolverlater.

 

“In de zomer van 2021 leerde ik Hajar kennen nadat zij gereageerd had op onze vsv-brief. Hajar kwam direct heel gemotiveerd over op mij. Na enige tijd verdween Hajar even van de radar, door privé omstandigheden.

In november kwam Hajar weer in beeld, omdat zij zich had gemeld bij de Regionale Sociale Dienst (RSD) met de wens om weer naar school te gaan. Door de intensieve samenwerking met de RSD, werd Hajar naar mij verwezen met haar opleidingsvraag.

Hajar bleek nog steeds enorm gemotiveerd en wil aan de slag in de zorg. We hebben samen een route uitgestippeld om een BBL traject te vinden. Dit is een combinatie van werken en leren. Hajar solliciteerde bij het UMC als leerling-verpleegkundige, maar had helaas niet de juiste vooropleiding. Ze was teleurgesteld maar liet het er niet bij zitten en zette door.

We vonden het opleidingstraject bij een woon-zorgcentrum, in de ouderenzorg. Een traject op MBO-4 niveau met een pittige selectie. Een assessment in de vorm van een talentenscan en een sollicitatiedag met meerdere gesprekken. Hajar sloeg zich er dapper doorheen en werd steeds enthousiaster over het werken in de (ouderen)zorg en over de organisatie.

Hajar geeft aan dat het erg fijn was dat de gesprekken die wij hadden heel praktisch waren.  

“Ik had een wens en Rosa stippelde samen met mij de route uit om mijn doel te behalen. Inmiddels ben ik aangenomen voor de BBL opleiding en start in april.”
Hajar

Alle credits voor dit succes geef ik graag aan Hajar. Door haar positieve instelling is Hajar waar ze nu is. Ik gaf haar alleen praktische handvatten mee. Wel vind ik dit een mooi voorbeeld van het werk dat ik doe als trajectbegeleider voor SchoolWerkt in de regio Utrecht Zuidoost. Wij benaderen jongeren proactief en daar kan dus iets heel moois uitkomen! Veel jongeren zonder werk of opleiding willen wel iets maar weten niet waar te beginnen. Hier helpen wij graag bij.”